RSS

HSP en maatschappij : VRAAG 2

09 Feb

Hi Irma,

Als ik zie wat jij allemaal hebt gedaan en hebt bereikt (en jou beetje kennende) vraag ik me eerder af of dat niet onder hoogbegaafdheid valt. En is hoogbegaafdheid dan eigenlijk niet hetzelfde als hooggevoeligheid (HSP) ? Volgens mij heeft het wel veel met elkaar te maken. Waar ligt dan de grens en hoe kun je uit jezelf erachter komen of  je hooggevoelig bent? 

Adios en thnx again! Peter

 

Hallo Peter,

In de praktijk is vaak gebleken dat iemand die hoogbegaafd is, ook hooggevDSC_0029oelig is, terwijl het andersom niet altijd zo hoeft te zijn. Aangezien de term hooggevoeligheid pas sinds 1996 binnen  de psychologie is geïntroduceerd en erkend is, worden er pas de laatste jaren steeds meer parallellen getrokken tussen deze twee fenomenen.  Dus ja, het ‘lijkt’ met elkaar te maken te hebben, maar het hoeft dus niet persé zo te zijn. Ik zal proberen de verschillen aan te geven.  

Iemand met een IQ van boven de 130 (dat is de gehanteerde norm voor hoogbegaafdheid) die de neiging heeft om vooral zijn linkerhersenhelft te gebruiken en te ontwikkelen –dit is het verstandelijke en rationele deel- en het gevoel (de rechterhersenhelft) vaak uit angst vanuit de jeugd en door teleurstelling in anderen probeert te onderdrukken,  zal hoogbegaafd genoemd worden maar weer niet hoogsensitief. Terwijl ik van mening ben –en ik spreek uit ervaring- dat we in de tweede levenshelft sterk aangespoord zullen worden door ons onderbewuste om beide delen te integreren en in balans te brengen.  Mijns inziens zou dat in veel gevallen weleens een combinatie van beide fenomenen kunnen opleveren.Er zijn overigens veel sites over HSP op internet te vinden, dus voor informatie hierover kun je het beste even naar Google. Voor kenmerken zie onder andere  hier,  en hier. Maar is er dus veel meer te vinden, voel welke site bij jou het beste past.

Hoogbegaafdheid laat een uitzonderlijke intelligentie zien en heel snel kunnen denken en associëren, samen met creativiteit en doorzettingsvermogen.

Je ziet tegenwoordig dus inderdaad steeds meer mensen die aan beide, ik zou bijna zeggen, ‘lijden’, want persoonlijk heb ik ervaren dat de combinatie lastig genoeg is. Helaas val ik inderdaad zoals je al schrijft ook onder de categorie hoogbegaafd, waardoor je gemakkelijk allerlei pittige studies aankunt en deze snel met succes afrondt, maar de hoogsensitiviteit maakt dat je dermate gevoelig bent voor externe prikkels en voor creatieve invallen die op vele vlakken een uitweg zoeken, dat het vaak ten koste gaat van je concentratievermogen. Hetgeen je juist weer nodig hebt om je bijvoorbeeld aan universitaire studies te wijden, want daar zitten nou niet bepaald de dunste boeken in het lesprogramma en vaak ook nog in het Engels. Tja… Laten we zeggen dat een combinatie steeds vaker voor zal (gaan) komen dan vroeger, maar dat het niet de gemakkelijkste ontwikkelingsweg is in een mensenleven.

Dank voor je reactie. Wederom alle succes gewenst!

©Irma Schiffers  –  9 februari 2014

Voor persoonlijk advies of coaching kun je me bereiken via 0909-0501 op KeyPhone.nl waar je kunt zien of ik beschikbaar ben

Deze tekst mag overgenomen en/of verspreid worden, mits voorzien van bronvermelding.

 

Tags: , ,

4 Reacties op “HSP en maatschappij : VRAAG 2

  1. Sabine Sypré

    februari 9, 2014 at 3:09 pm

    Hallo,

    zelf verdiep ik me heel erg in hoogbegaafdheid, maar toch beschouw ik hooggevoeligheid ook als iets dat nagenoeg steeds bij hoogbegaafden te vinden is. Voor mij is HSP een voorwaarde voor HB, al is het geen voldoende voorwaarde want ook een hoge intelligentie hoort erbij. Hoe ik het verder nog zie, kan je lezen in mijn thema op mijn site: http://www.hoogbloeier.be/Themas/Artikelen/2011/5/12_Hooggevoeligheid.html.

    Groetjes, Sabine.

     
  2. irma2014

    februari 9, 2014 at 3:25 pm

    Hallo Sabine, ik ben het dus helemaal met je eens, hoor. Wetenschappelijk gezien is het alleen moeilijk te bewijzen en je weet ongetwijfeld hoe ‘rigide’ de wetenschap kan zijn :-) Dus ik ben ook altijd voorzichtig met ‘stellingen’ en wat mij betreft is dit zeker een geldige hypothese. Bovendien hebben we hier te maken met een vrij ‘nieuw’ fenomeen (wat is nieuw, maar okee, het gaat wat traag in de wetenschap) en ofschoon er geen hard bewijs voor is, moeten we het met de hypothese doen, toch? Ik ben 52 inmiddels en heb het ook allemaal zelf moeten uitvogelen hoe het zat bij mij. Lastig zat, maar diverse studies helpen zeker om je eigen beeld te vormen! Ik denk zelfs dat heel veel wetenschappers (waaronder ook artsen, dat zie ik steeds meer) HSP zijn, maar dit vanuit de pragmatische en dogmatische opvoeding hebben onderdrukt. We gaan het meemaken als de gevoelskant zich wil laten ontwikkelen…

     

Reageren: what's on your mind?

 
