RSS

Waar is mijn kompas? ARTIKEL

16 Feb
engelse vlag

Where is my compass? English

Een hoop deuren gaan nu dicht, soms met een klap, soms stukje bij beetje. Dat is afhankelijk van allerlei factoren om ons heen, maar ook van onze eigen inzichten en onze passie. Ik krijg heel vaak de vraag ‘ik weet wat ik niet meer wil en dat sluit ik af, maar wat moet ik dan wel’? Het antwoord daarop is eigenlijk heel eenvoudig: volg je eigen individuele kompas. En juist dat roept weer een vraag op.
Waar vind ik mijn eigen kompas?

Die vraag heb ik zelf ook een paar keer gesteld. Aan mijn docenten van de Jungiaanse opleiding. En ook jaren mee rondgelopen…
Eén ding werd mij duidelijk, ik vond het niet bij anderen. De één vindt dat je dit zou moeten doen, de ander zegt dat ‘dát’ moet leiden tot jouw ultieme succes en geluk; en de maatschappij verlangt ook nog heel veel van je. En zo vliegt het wijzertje van je kompas alle kanten op en weet je nog niet waar je naar toe gaat.

En eigenlijk bleek het heel simpel toen ik het eenmaal gevonden had.

Het was gewooAlchemien dat kleine meisje, het innerlijke kind, dat teruggevonden moest worden en vooral in z’n geheel moest worden aanvaard. Door mezelf!
Dat ‘kind’ is namelijk oneindig veel wijzer dan degene die ik nu tracht te zijn; de volwassen vrouw die continu in de weer is om aan de wensen en normen van anderen te voldoen, wat maar nauwelijks lukt. Maar dat kind wil vrolijk zijn, liefde geven en krijgen, spelen, werken met de eigen talenten en de natuur in; een mooie toekomst creëren voor iedereen. En het wéét waar het heen wil, vanuit innerlijke wijsheid. Het wil alleen maar zichzelf zijn.

Dus als je vraagt waar je moet zoeken om bij je eigen kompas te komen, duik dan eens bij jezelf naar binnen en als een rechtgeaarde alchemist zul je dat stukje goud daar ongeschonden aantreffen. Geduldig wachtend op het moment dat het gevonden wordt…

 © Irma Schiffers  – 16 februari 2014

Dit artikel mag in zijn geheel worden overgenomen en verspreid, mits voorzien van bronvermelding.

 
 

Tags: , , , ,

3 Reacties op “Waar is mijn kompas? ARTIKEL

  1. Elisabeth

    februari 17, 2014 at 2:54 pm

    Lieve Irma,

    Weer zo’n prachtig geschreven stuk! Waar ik zo midden in zit en me daarom zo raakt. Vooral dat gedeelte over dat kleine meisje, diep in je zelf, die graag en eigenlijk alleen maar liefde wil geven en vrolijk etc. wil zijn. Irma, ik ben zo blij dit te lezen. Zo vaak, dat ik diep in mezelf ben gegaan, om me af te vragen, wat is wat je het liefste zou willen. En steeds hierop uit kwam. Maar altijd dacht, dat is niet voldoende. Er moet nog meer zijn. Maar nu, na er altijd te zijn geweest voor mijn dierbaren en in de nadagen van mijn leven beland ben, is het goed en wil ik niet meer zoeken. Wel inhoud geven ,maar vooral spelen, liefde geven en ontvangen etc. Dank je Irma, voor al het moois wat je met ons deelt.

    Elisabeth

     
    • irma2014

      februari 17, 2014 at 2:58 pm

      Heel erg fijn om te lezen dat je er iets aan hebt, Elisabeth. En dat ‘delen’ doe ik heel graag!
      Dank voor je reactie.
      Liefs, Irma

       

Reageren: what's on your mind?

 
