RSS

Schilderijen die gaan leven – ARTIKEL

13 Mrt

engelse vlag

EN

Schilderijen kunnen op allerlei manieren ontstaan. Je kunt iets naschilderen of een beeld dat je voor je ziet, zoals bijvoorbeeld een landschap of een stilleven, maar ook kun je een schilderij maken door je handen het werk te laten doen. En daarbij geen idee hebbend waar het naar toe gaat of wat het moet voorstellen. En zo werk ik. Ik stem mij af op ‘ontvangen’ en begin gewoon te schilderen. In andere gevallen kan het zo zijn dat ik de slaap niet kan vatten, maar wel in een soort meditatieve staat ben waarbij ik een duidelijk beeld ontvang dat geschilderd wil worden. Bij deze laatste manier voel ik me wat minder comfortabel omdat ik meen het niet te kunnen schilderen. Dat ik daar niet toe in staat ben want het voelt als iets naschilderen ook al zit het in mijn hoofd. En dan verzet ik me altijd eerst een tijdje daar tegen met de gedachte: ik kan helemaal niet schilderen. En schuif het daarmee voor me uit…

Het is een vreemd idee dat je dan toch zoveel schilderijen vervaardigt, en ik noem het dus ook ‘spirit-art’. Het komt uit een andere dimensie, uit de andere wereld. Sommige hebben puur te maken met mijn eigen privé-ontwikkeling en mijn eigen toekomst en die tonen mij persoonlijke boodschappen- De andere schilderijen voel ik duidelijk te moeten delen omdat die de mensheid aangaan.  Dit is, zo merk ik vaak, niet voor iedereen te begrijpen, maar degenen die mij kennen en weten wat ik doe zijn er inmiddels aan gewend. Ik heb in relatief korte tijd zoveel schilderijen ‘doorgekregen’ met een schat aan informatie dat ik het nu tijd vind om er ‘iets’ over los te laten omdat er  zaken spelen en binnenkort nog gaan spelen die met die afbeeldingen te maken hebben.Ik ga even een tipje van de sluier oplichten en het een en ander aan elkaar breien. De puzzel uiteindelijk afmaken op basis van nieuwe informatie,  is aan jou. 

Atlantis

Atlantis – Olieverf

We gaan ons weer herinneren wie we zijn en waar we vandaan komen. De meesten van ons zien ons aardse leven als tijdelijk: er was niets voor en er is niets na. Dat mag uiteraard, maar voor mij persoonlijk is het aardse leven een onderdeel van een oneindige cyclus. Zo schilderde ik dit doek dat de naam ´Atlantis´ moest krijgen. Ik begreep er niet veel van op dat moment, maar het kwam vrij natuurlijk en snel tot stand. Ik voel wel heel veel verbondenheid met dit doek, met deze ´plek´.  Het origineel heb ik niet meer, maar ik heb voor mezelf een hele mooie reproductie laten maken. Het heeft een belangrijke plaats bij mij aan de muur. Herinneringen…..

Remembrance

Remembrance – olieverf

Dit doek moest ik ´Remembrance´ noemen. Alweer ´herinnering´ aan oude tijden. Het voelt alsof ik het zelf ben, niet vreemd want tussen die wolven voel ik me heel erg thuis. Wat er omheen ontstond zijn diverse ´gezichten´ uit de oudheid. Van de meesten ´weet´ ik wie ze moeten voorstellen. Rechts-onderin duidelijk een indiaan. Maar ook heeft het met Jezus van Nazareth te maken en de romeinse tijd. Daarnaast zie en voel ik ook de afbeelding van een grote componist.

Book of truth

Book of truth – olieverf 60 x 80 cm

Een andere aanwijzing komt in dit schilderij naar voren. Het heet ´book of truth´. Snel geschilderd met paletmessen en ik kon er geen touw aan vastknopen toen het aan het ontstaan was. Er springt een figuur uit de lucht met een boek op de linkerarm (Snowden) Rumoer… oorlogstaferelen, de vrouw springt uit of in de ´bol´ en je kunt dat op beide manieren zien. Voor mij springt ze eruit met de armen achterover die van het doek aflopen.  Onder de vrouw een oude, wijze man met baard, zodat zij op hem lijkt te leunen. Feminin-energy, krachtige vrouwelijke energie. Rechts bovenin twee driehoeken, als een jodenster die uit elkaar gevallen is. Een heftig schilderij wat een enorme waarheid gaat spreken, welke een grote invloed heeft op de ´nieuwe toekomst´ van de mensheid.

De aarde schreeuwt

De aarde schreeuwt – oiieverf

De aarde schreeuwt, heet dit schilderij. Linksboven een oog die de persoon in de gaten houdt. In de aarde ook twee ogen. Moeder aarde, ook een levend wezen dat duidelijk ´pijn´ laat zien. Het moet anders, ´help ons´, zegt de figuur in dit doek. Meditatie en verbondenheid met boven en beneden en het besef ervan. Het geeft de eenzaamheid aan van de ´roepende in de woestijn´. Maar deze is wel gezien en gehoord en er zal op gereageerd gaan worden!

Feminin power

Feminin-power olieverf

´Feminin-power´ noemde dit schilderij zich. De zon die een uitbarsting laat zien en de maan die in het water zakt. Heel vreemd, niet achter de horizon en dit moet  een andere dimensie voorstellen. De pyramide lijkt van kristal te zijn. Doorschijnend maar krachtig beschermend. Bovenin de wolken een man en vrouw verenigd. Maar ook nog een wezen aan hun voeten. De zwarte panter kwam even later in een ander belangrijk schilderij terug. Op dit schilderij is ´ze´ alert en ook waarschuwend. In de ondergrond zie je panter-vlekken maar ook een paar puzzelstukjes bij de pyramide…

Tolkien of Tzolkin

Tolkien of Tzolkien- acryl en olieverf, 115. x 20 cm

Dan krijgen we een heel verhaal op het schilderij ´Tolkien of Tzolkin´. ´In de ban van de ring´krijgt een heel reëel karakter in het licht van de Maya´s. De oudheid die we vergeten zijn, laat zich hier zien. Een hele geschiedenis en aan de rechterkant weer de zwarte panter. Een onderwereld die van links naar rechts te ´lezen´ is. Het is ons verleden, de onderwereld, de Hades uit de mythologie, maar gelijk ook de ´onderwereld´ die nu de touwtjes in handen heeft. Links boven een stukje van het huidige aardse bewustzijn. Een strand, mensen die nietsvermoedend aan het recreëren zijn, geen idee wat er zich daaronder (onderbewuste) allemaal afspeelt en zich heeft afgespeeld. Een echtpaar met een kind dat uit ´een deur´ stapt in een nieuwe realiteit zonder te zien wat er verder gebeurt achter de andere poorten. Hier nog afgescheiden, maar het komt allemaal in beeld…

Ancient worlds

Ancient worlds – Acryl en olieverf

En nog even terug in de tijd met dit schilderij dat ´Ancient worlds´ genoemd moest worden. Links in het witte gewaad met de bontafzetting zien we Julius Caesar met de fakkel, de romeinse tijd. Maar ook indianen en het halve gezicht van een alien. Rechtsonder een reptiel (soort rode draak). Maskers, oudheid en een strijkinstrument (deed mij denken aan de schilderijen van Marc Chagall). Mensen verderop in de boog dragen gezamenlijk vruchten, voeding van moeder aarde en proberen een bestaan op te bouwen met elkaar. Er is heel veel op te zien en het zit vol met symbolische boodschappen.

Mars

Mars – olieverf

Dit is een vreemd schilderij voor mij. Het heet ´Mars´ en het is duidelijk een andere planeet waar leven is (of geweest). Mars vanwege de rode kleuren. Links in de berg een gezicht van een jongetje. Een duidelijk oog dat nogal verschrikt kijkt. Water op de voorgrond en een soort grote vis. Doet voor mij erg ´atlantisch´ aan terwijl het in het heelal gelegen is…

Age of aquariusDan krijgen we ´The age of aquarius´. Natuurlijk hoort dit schilderij erbij in dit zojuist aangebroken watermantijdperk.  De waterdrager die het water uitgiet terwijl hij probeert de wereld te bereiken met zijn ´kennis´ (water) en altruïstisme. Het hart verscheen in de aardbol. Het ´hart´ moet terug op de aarde. In de lucht, rechts naast de wereld zie je een leeuwenkop die in de wolken verscheen. De leeuw ligt tegenover het teken waterman in de astrologie en die energie is nu heel actief om de liefde terug te brengen bij de mensheid en zielsconnecties te kunnen maken.

Tijd voor verandering En toen was het ´tijd voor verandering´. Het verleden wordt ´weg geschuurd´met schuurpapier en schuren doet uiteraard pijn. Loslaten van oud gedachtegoed en oude patronen die ons niet meer dienen. De liefde komt terug tussen zielsverwanten en de ´vortex´ is zichtbaar. De herinneringen aan vorige levens en het ´grotere bewustzijn´ wordt duidelijk. Er gloort licht en er is ´hulp in aantocht´. Je kunt dit schilderij ook terugvinden in het eerste artikel ´Tijd voor verandering´. Let op de vortex die een doorkijkje geeft naar de andere kant ervan in het schilderij hierna.

NiburuDit kwam heel snel tot stand. In nog geen twee uur heb ik dit zien verschijnen. Ik heb het met paletmes geschilderd. Het heet blijkbaar ´Niburu´ en ik voelde dat ik letterlijk in een andere dimensie was toen ik dit maakte. Wel vertrouwd. Toen er op het laatst ineens lichtbundels verschenen zag ik dat het een UFO was. De lichten schijnen duidelijk op Amerika. Daar staat iets te gebeuren, dat is overduidelijk. Weinig verweer, maar dat kan ook niet meer. Het is ´tijd´. Er is veel beweging in het schilderij en ineens kreeg ik door dat het schilderij hierboven (Tijd voor verandering) de andere kant van het  ´gat´ is waar hier, gesitueerd aan de linkerkant het licht uitstraalt. Een soort  ´black hole´.  Dit is een heel veelzeggend schilderij dat zich nog gaat laten vertalen binnenkort. Multidimensionaal, dat zeker…!

watermannen

´Watermannen´ – acryl op board

Tja, en dan zitten we ineens hier; met dit laatste werk dat ik onlangs in slechts 15 minuten  heb gemaakt op hardboard. Dit is de grote ommezwaai. Veel beweging in de lucht uit andere dimensies. Een soort vliegtuig dat verdwijnt in de wolken, maar ´opgevangen´ wordt door iets anders. Veel water, veel mensen, een tank die door een speciaal ´wezen´ is stilgelegd in het water. Duisternis (dark side) op de voorgrond, maar deze wordt ´weggespoeld´. Engelachtige wezens in het water. Oorlog maar wel vreedzaam, totale ineenstorting van wat ´is´…  Het voelt bevrijdend, niet negatief of gewelddadig.  Links is duidelijk een soort ´doorzichtige sluier´ te zien die andere dimensies ´ontsluiert´. Ze lopen hier door elkaar heen en worden zichtbaar.  Het vreemde is dat in het midden bij de grote witte ´golf´ een trap naar boven loopt die ook op het eerste schilderij (Atlantis) staat. Alsof daarmee het hele Atlantische ´cirkeltje´ weer rond is.

Er zijn nog meer schilderijen die ik al maakte, en die ik waarschijnlijk binnenkort in deze rij kan invoegen. Het voelt voor mij als heel veel informatie en het is alsof ik in elk schilderij kan ´stappen´, En nu zeker,  omdat het één verhaal is. Maar wel een verhaal en gevoel dat voor mij ´vertrouwd en bekend´ is.

Het is nu afwachten tot de puzzelstukjes op hun plek gaan vallen. Maar ik ben wel heel dankbaar voor alle werken die ik eerst figuurlijk heb ´ontvangen´, en daarna letterlijk in fysieke vorm heb mogen aanschouwen. Ik zou bijna gaan denken dat ik langs al die muren naar een droom kijk…

©Irma Schiffers      11 maart 2014

Dit artikel mag in zijn geheel overgenomen en verspreid worden, mits voorzien van bronvermelding

 
6 reacties

Geplaatst door op maart 13, 2014 in Bewustwording, Column, English, Helderziendheid, Kunst

 

Tags: , , , , , , , , ,

6 Reacties op “Schilderijen die gaan leven – ARTIKEL

  1. Marijke

    maart 13, 2014 at 7:35 am

    Droom of werkelijkheid? Energie aan het woord …

     
  2. Elisabeth

    maart 13, 2014 at 11:36 am

    Lieve Irma, dit artikel laat zien, hoe bijzonder jij bent! Hier kan niemand meer omheen. Al jouw artikelen vertellen dit !! En deze in het bijzonder! Ik heb al veel van jouw schilderijen bewonderd. En nu deze, met een duidelijke uitleg erbij en hoe ze allemaal ontstaan! Erg interessant en verrijkend! Ik kijk uit naar de volgende serie, waar je ons van deelgenoot gaat maken! En wat ze ons gaan en mogen vertellen!
    Dank je, Irma.

    Warme groet, Elisabeth

     
  3. nestorcappaert

    maart 13, 2014 at 4:19 pm

    Hallo Irma, ik puzzel graag, maar zoals je weet heb ik mijn eigen zinnige interpretaties. Vooreerst nogmaals mijn bewondering voor je intuïtieve creaties. Ik beperk me tot de schilderijen die me persoonlijk aanspreken. “Remembrance” trok me deze voormiddag reeds aan, toen ik in je galerij aan het snuffelen was. De vrouw tussen de wolven staat op de voorgrond. De mannelijke gidsen uit het verleden op de achtergrond: de indiaan staat voor mij symbool voor de natuurvolkeren (inuit, aboriginals, natives) die door de Westerse cultuur verdrongen zijn, met inbegrip van hun wijsheid en hun respect voor de natuur / de Jezusfiguur is voor mij de gids die ons duidelijk maakte dat het goddelijke in onszelf zit, dat we eerst ons zelf moeten leren graag zien en accepteren zoals we zijn en dan de medemensen even graag moeten zien als onszelf, maar ook die gids is gekaapt door allerlei religies die ons angst, schuld en schaamte hebben aangepraat / de componist staat voor het creatieve dat bevrijding helpt brengen, net zoals jouw creatieve werken. Muziek verzacht niet alleen de zeden, maar echte muziek met een boodschap verzacht ook de pijn, zoals ik wekelijks kan vaststellen bij mijn vrienden in het rusthuis, ondanks mijn schurend stemgeluid en toon onvaste zang. De wolven staan voor vrijheid en samenwerking. De hond is een wolf die slaaf geworden is. Hij is trouw aan zijn meester, zelfs indien hij van de riem krijgt. Maar de wolf is vrij (net als alle katachtigen die in je andere schilderijen aan bod komen). http://www.youtube.com/watch?v=0wTKo_kPlck Het echte vrouwelijke moet terug op de voorgrond komen. Niet de geëmancipeerde vrouw die men uit het gezin gepusht heeft, maar de liefdevolle en zorgende moederfiguur, die ook de geborgenheid van de wolvenroedel biedt aan haar kroost. Rondom de vrouwenfiguur is een stralenkrans van licht. En daarmee leg ik de link naar “tijd voor verandering”. Het koppeltje dat zonder angst, zonder schuldgevoelens en zonder schaamte in liefdevolle nabijheid naar de lichtende vortex kijkt. http://www.youtube.com/watch?v=0Y6r3JrIOFY&feature=player_embedded .Aan de andere kant ligt wat we achter ons moeten laten. Dit werkje doet me denken aan mijn tienertijd, toen ik op zoek naar alternatieve waarheden in de bibliotheek de werken van Immanuel Velikovsky ging lezen (als ik me nog goed herinner was het “werelden in botsing” en “eeuwen van chaos”). De helpende hand gaat meewerken om deze chaos achter te laten. http://www.youtube.com/watch?v=jBDF04fQKtQ&feature=kp .Dit kunnen galactische vrienden zijn. Maar dat neemt onze eigen verantwoordelijkheid niet weg. We moeten zelf verandering willen, eensgezind zijn en ons niet laten vertroebelen door verdeel en heers. De elite hebben 50 jaar geleden de eerste zaden om ons te bevrijden in de kiem gesmoord.
    Ik studeerde in Leuven tijdens de Leuven Vlaams periode. Ik herinner me de verbondenheid met de massa studenten die in een nokvol studentenrestaurant op de grond zaten. “We shall overcome” was toen het lied dat me meest bijbleef (dat heb ik bij een vorige reactie al toegevoegd). We wachten af en kregen onze zin, tegen de wil van politici, bankiers, bisschoppen, de aanwezige BOB (Belgische Opsporings Brigade, geheime dienst zeg maar). Maar de studenten leiders werden nadien gebroodroofd of kregen te maken met de (h)orde van geneesheren. Ook anderen die ontwaakten, werden vervolgd of vermoord (de Kennedy’s, John Lennon, later ook Lady Di en anderen). Men lachte toen met de hippies, de flower power en de “make love not war beweging. De new age waren dromers, fantasten, naïeve idealisten. Zelfs de song was er toen al: http://www.youtube.com/watch?v=kjxSCAalsBE . En dit brengt me naadloos bij jouw twee bijhorende schilderijen, al zie ik de volgorde andersom. Eerst de watermannen, waarbij nog een lastige periode komt tijdens dewelke het duister wordt weggespoeld en vervangen door lichtwezens. Daarna het werk met de lichtblauwe hemel, het levende water dat terugkeert en de wereld met een hart. Het levende water komt niet uit de kraan, want daar zijn chemicaliën aan toegevoegd die leven doden. Het levende water wordt geleverd door moeder aarde, via bronnen of grondwater en bevat mineralen die alle leven (mens, dier of planten) goed doen. We klimmen op via de trap naar een hoger bewustzijn, wat de duistere krachten ook proberen. De “feminin power” verzamelt alle vermelde zaken en voegt eer de doorschijnende pyramide aan toe: alle verborgen geheimen komen te voorschijn. Ik sluit met een liedje van een Vlaamse artieste die het helaas niet meer aan kon en de nieuwe tijd wellicht bij een volgende incarnatie zal beleven: http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=txv8QfP2Upg Sorry dat mijn reactie zo lang uitvalt. Veel liefs.

     
    • irma2014

      maart 13, 2014 at 4:28 pm

      Nestor, hoe lang je reactie ook is, hij is treffend en ‘spot on’ :-) Dank voor deze bijdrage!

       
    • Maarten Tiggeler

      maart 13, 2014 at 10:30 pm

      Beiden bedankt, een prachtige reactie op een mooi en interessant stuk uitleg en visie ;-)

       
  4. nan

    september 17, 2015 at 8:00 pm

    Hallo irma en anderen
    Ik wist even niet waar ik mijn ervaring van vandaag mocht plaatsen, maar wel wil schrijven. En een klein linkje naar jouw schilderijen.Ik ging vanmiddag naar Art en Graft een winkel van tekenen en schilders benodigdheden (voor het eerst).S’morgens was niets te zien en gemerkt. Alle deuren/ramen zijn dicht beneden. Boven alles open, maar deuren dicht. Ik kwam s’middags terug van de winkel van wat ik gekocht heb . En ik zie in eens een witte vlinder in mijn kamer met zwarte stipjes. Oeps bijzonder, kippevel voor mijn.Heb hem/haar gevangen en naar buiten los gelaten, en bedankt.En daarna ben ik creatief bezig geweest
    PS irma ik hoop ondertussen dat het met jou vader evt rederelijk goed gaat. En met jouw ook, dat je evt weer grond onder je voeten voelt en terug kan aarden van wat op jouw afkwam.Sterkte en kracht toegewenst van wat jij mis
    Harte groet nan sterkte

     

Reageren: what's on your mind?

 
