RSS

Visie op na 2012 (Gastauteur)

24 Okt

SONY DSCEen artikel van gastauteur Bob Kukler, die zijn licht laat schijnen over de transitie naar een nieuwe wereld. Bob is eigenaar van Lumosa: een onderneming die zich o.a. inzet met training van ‘Bewustwording en bezieling’ in bedrijven. Daarnaast is hij filmmaker, zoals van de op TV uitgezonden films ‘Ik ben die ik ben’  met Ben Harpenau in de hoofdrol en ‘Over de grens’  met Jokelyn Tienstra in de hoofdrol.

In tal van spirituele boeken en nog veel meer in spirituele artikelen op het internet wordt er gesproken over ascentie naar een nieuwe wereld. Wanneer heeft die ascentie plaatsgevonden of wanneer vindt deze plaats: 2007, 2010, 2012, 2023, 2025? Er zijn ook hele precieze data genoemd, zoals 28 oktober 2011, 14 juli 2012, 12 december 2012 en natuurlijk de meest genoemde: 21 december 2012. Heeft die ascentie in feite wel echt plaatsgevonden of vindt deze nog plaats? Of is het maar een gedachtekronkel – of een verlangen – van een groep zweverige mensen die buiten de maatschappelijke realiteit staat? En waarom spreken grote ideologische stromingen, zoals religies, niet over deze transitie naar een nieuwe wereld? Waarom horen we onze politieke leiders hier niet over? En vertegenwoordigers van de ’machtige elite’ lijken helemaal geen visie te hebben op de transitie van de wereld? Al deze ogenschijnlijk onbeantwoorde vragen voeden ongetwijfeld de twijfel van veel sceptici over een transitie naar een nieuw tijdperk.

In mijn visie is het niet zo dat de ascentie in één dag plaatsvindt, ook niet in één jaar. Maar in een tijdperk van zo’n 35 jaar, waarin wij – als individuen maar ook de mensheid als geheel en moeder aarde – steeds weer een stap maken richting dat nieuwe tijdperk. Er zijn van die momenten en periodes waarin we echt kunnen ervaren dat we als het ware gedwongen worden om weer een stap in bewustzijnsgroei te maken. In april 2014 was zo’n energie voelbaar en nu, oktober 2014 is het weer sterk voelbaar. En in de periode tussen april en oktober 2014 hebben we ook heus niet stilgezeten.

Logo wereldToch is er één moment waarin ik persoonlijk de ‘opstijgende’ kracht nadrukkelijk heb ervaren. En eigenlijk was het geen moment, maar een korte periode van 9 dagen. Dat was van 12 tot en met 21 december 2012. Dus toch 21 december 2012. Ik heb die periode ervaren alsof ik door het ascentieportaal opsteeg naar een hogere vorm van liefde en een grotere mate van eenheidsbewustzijn. Ondanks dat het een donkere decembermaand betrof, heb ik toen meer licht ervaren dan ik ooit op aarde had waargenomen.

Waarom hebben we na 2012 dat ascentiegevoel van toen niet kunnen vasthouden? Omdat wij, inclusief ikzelf, nog naar de werkelijkheid keken met onze ‘oude wereld’ ogen, dus met alle beperkende, individuele en collectieve geloofsovertuigingen waarmee we zijn opgegroeid. En we creëren nu eenmaal zelf onze eigen werkelijkheid.

Is er dan echt niets veranderd na 2012?
In mijn visie is er iets heel wezenlijks veranderd na 2012. En dat is te danken aan de kosmos zelf, het universum. Of we noemen het gewoon bij het naampje: de geesteswereld. De geesteswereld ondersteunde vanaf die tijd ons gedevalueerde waardensysteem niet meer.

Ik ontdekte dit toen ik in de eerste 5 maanden van 2013 als freelancer een aantal dagen perYinYang water week werkzaam was bij een communicatiebureau dat adviseerde aan de grotere bedrijven. Wat ik bij die bedrijven waarnam, was een plotselinge, hevige kramp. Konden ze tot en met 2012 nog doorgaan met hun egoïstische hebzucht naar meer macht en geld via slinkse methoden en intransparant gedrag, vanaf 2013 werd dat gedrag niet meer ondersteund door het universum. De geesteswereld had ingegrepen. Vanaf 2013 wordt alleen nog maar handelen vanuit het hart, vanuit liefde ondersteund. De essentie die leidt tot werkelijke ascentie. Dat is heel opmerkelijk. En wat ik opeens ook zo kon waarnemen, was hoe 2000 tot en met 2012 een soort van hybride tijdperk was geweest.
Op alle niveaus zien we dat hebzucht en zelfverrijking ten koste van anderen in het eerste decennium van deze eeuw extreme vormen heeft aangenomen. Maar in het hybride tijdperk van 2000 tot en met 2012 werd dit nog door het universum ondersteund. Ondanks dat de ‘kosmische’ signalen die aangaven dat dit niet meer kon, al sterk toenamen in die periode. Dat uitte zich enerzijds in een steeds meer verkrampte manier van bedrijfsvoering en anderzijds in al maar meer stress, depressies, ongelukkig zijn en burn-out onder veel werknemers.
En we hebben in de periode ook de opstanding gezien van mensen die het helemaal gehad hadden met die oude wereld. Die niets meer moesten hebben van die heb- en geldzucht, egoïsme, machtsmisbruik, intransparantie en bedrog. En hoewel deze zielen vaak niet over de ruimere geldbronnen beschikten, hebben ze vanuit de hartenergie een nieuwe manier van leven in de praktijk gebracht. Een levenswijze, misschien wel een levenskunst, die gebaseerd is op liefde, vreugde en geluk. Waarbij ze in een vredige sereniteit kunnen leven met zichzelf. En deze beweging van handelen vanuit liefde werd in dit hybride tijdperk volop ondersteund door het universum. Ook al waren de geldmiddelen nog in handen van de oude wereld.

We kunnen de twee werelden, de oude en nieuwe wereld, helder in het model van de Kubus verbeelden.

Kubusmodel

Hybride tijdperk 2000-2012: oude en nieuwe wereld naast elkaar

Bovenstaande visie heb ik uitgewerkt in een presentatie voor mensen en bedrijven die op een andere manier zouden willen opereren, dus meer vanuit het hart. Deze presentatie is hier te lezen in PDF en hier te bekijken als video.

Intussen zien we ook dat de oude wereld met man en macht probeert te verdedigen en te behouden van wat er ooit was. De ironie is echter dat dit leidt tot nog meer crises, meer reorganisaties, meer werkeloosheid, meer faillissementen… en uiteindelijk tot het ontwaken. Ontwaken dat het om liefde gaat. Want liefde is echt de panacee om in de komende jaren de ascentie te realiseren.

© Bob Kukler

Nawoord:
De presentatie is qua toon sterk op bedrijven gericht, maar kan ook begrepen worden vanuit een individueel leven.
In de presentatie gebruik ik het model van de Kubus. Een model dat ik zo’n twintig jaar lang actief gebruikt heb in de oude wereld en dat toen ook in zekere zin klopte met ons denken vanuit afgescheidenheid. Om het model beter te begrijpen kun je een digitaal artikel bij mij opvragen waarin ik het uitgebreid toelicht.
Het Osirische model in de presentatie is geïnspireerd op de documentaire Thrive:
Voor mij is dit Osirische model nog in ontwikkeling. Wat je ziet in de presentatie is een eerste gevoel daarbij. Aanvullingen zijn welkom.

 
9 reacties

Geplaatst door op oktober 24, 2014 in Bewustwording, Psychologie

 

Tags: , , , ,

9 Reacties op “Visie op na 2012 (Gastauteur)

  1. nanette

    oktober 25, 2014 at 8:01 pm

    Hallo Bob Kukler
    Ik heb geprobeerd je link open te kliken maar niet gelukt (Not Found) zegt mijn computer. Mijn eerste vraag aan u is waarom vroegen ze u? Wat wilde zij meer berijken? En wat wilde u van hun? U schrijft over anders handelen van uit het hart, maar geeft er geen ervaningen vertellingen van, van hoe zij dat doen. Van wat u dacht wilde bereiken of concludeerde (fout geschreven). Mensen die kramppatig hun ideen bij elkaar proberen te houden en uit te voeren. En doen zij nog. Niet meer en minder.. U beleefd dat in uw leven, maar ik ervaar dat nog niet.Niet in de werklijkheid.
    Je kan volgens mijn contracten niet zo maar op zij schuiven die onderling onder tekend zijn onderling. Die al jaren lang onder tekend zijn. Mijn vraag aan u hoe u dt omdraaid. nanet

     
  2. Bob Kukler

    oktober 25, 2014 at 9:48 pm

    Hallo Nanette,
    Dank je wel voor je reactie.
    Wat betreft de link; Irma Schiffers van deze blog en ik zijn bezig om te onderzoeken hoe we die link kunnen optimaliseren. Mocht het niet lukken op jouw computer, dan kun je de bijlage aanvragen via bobkukler@lumosa.nu.
    Het communicatiebureau heeft mij toen gevraagd om daar werkzaam te zijn, omdat het bureau het idee had dat ik zou kunnen bijdragen aan een andere aanpak richting een betere wereld. Een aanpak die meer zou aansluiten bij de huidige, veranderende wereld. In 2013 bleek de weerbarstigheid vanuit de oude wereld groter te zijn dan we dachten; veel bedrijven wilden het oude paradigma van egoïsme, macht en hebzucht niet loslaten.
    En kunnen we dat veranderen? Ja zeker. Maar daarvoor is het zo belangrijk dat we de intentie hebben om zoveel dingen anders aan te pakken en daarnaar te handelen. Iedereen heeft het verlangen – denk ik – om een wereld te realiseren die leeft in vrede, waarbij we op een menselijke manier met elkaar omgaan en waarbij er overvloed is voor iedereen.
    En daar gaat het verhaal over.
    Hartelijke groet,
    Bob

     
  3. nanette

    oktober 31, 2014 at 10:37 pm

    In 2013 bleek de weerbarstigheid vanuit de oude wereld groter te zijn dan we dachten. En wat doe jij in die gedachten?? Hoe vertaal jij dat.wIst jij al meer dan??????Heb jij daar controle over. NEE, ik vraag mij dat af. Pardon bedrijfen.. Ik heb moeite met jouw bericht van schrijfen. Ik vind het vlak qua uitdrukking, we hebben twee scheppen, env ik persoonlijk heb en hoop er de derde van uit te gaan,of vierde wat om het te veranderen. Net van uit uit wil gaan, in eigen beperkte kringen.. nan

     
    • Bob Kukler

      oktober 31, 2014 at 11:03 pm

      Hallo Nanette, De weerbarstigheid van de oude wereld bestaat misschien al duizenden jaren. Die oude wereld heeft zich verweven met en zich gemanifesteerd in onze huidige consumptiemaatschappij. Ik kan je alleen vragen: ben jij blij /gelukkig met de huidige wereld? Dat antwoord is zeer relevant voor jouzelf en voor jouw beeld van de wereld. Want als we niet gelukkig zijn in onszelf, is de innerlijke opdracht om iets essentieels in onszelf te veranderen richting wezenlijke schoonheid en wezenlijk geluk
      Liefs, Bob

       
      • irma2014

        oktober 31, 2014 at 11:12 pm

        Mooi! En het zal tijd worden dat zich dat ook in het ‘bedrijfsleven’ manifesteert. De energie die we afgeven door iets te vervaardigen, zal zich vertalen in de consumptie. En dat kan inderdaad wel wat verbeteren, toch? Bewuster produceren en dus bewuster consumeren. Lijkt me geweldig!

         
  4. Maarten

    oktober 31, 2014 at 11:21 pm

    mooi stukje hoor, tja het zal lang duren voor men er van doorwrocht is dat het gaat om liefde; niets meer en niets minder, dank voor de uitleg!

     
    • Bob Kukler

      oktober 31, 2014 at 11:40 pm

      Mooi antwoord, Maarten! Want dat is volgens mij de essentie: liefde. Niets meer en niet minder.
      Hartegroet, Bob

       
  5. nanette

    november 2, 2014 at 7:13 pm

    Hallo bob
    Begrijp mijn niet verkeerd. Ik hoop en geloof in jouw insteek.Maar indirect nee vraag ik me af. Sorry. Ik heb van uit mijn eigen werk ervaring al een aantal dingen mee gemaakt vanwaar ik me zelf afvroeg we moeten het toch met elkaar doen? De ketting word niet groter of kleiner ervan..Maar nee het gebeurde niet toen.En had ik toen (wist ik veel) de kracht om te veranderen,nee.En dat is niet jouw ervaringen voor wat jij gevraagd ben, in jouw verhaal.. Jij heb blijkbaar wel de ervaring dat het kan, in het grotere geheel.En nee ik zit godzij dank niet meer in die situatie, die er toen was. Dus ik wens je geluk en openingen in jouw] verhaal.
    Nan

     
    • Bob Kukler

      november 2, 2014 at 7:51 pm

      Hallo Nanette, we moeten het helemaal zeker met elkaar doen. Anders kan het zelfs niet, omdat we gewoon allemaal één zijn. In mijn visie gaat het niet om wat gebeurde toen of een andere keer of wat er gebeurt op een bepaalde datum in de toekomst. Nee, het gebeurt NU. En het Nu manifesteert zich telkens weer. Dus de verandering is op elk moment gaande en is ook op elk moment zichtbaar. Misschien is het wel de les om ons werkelijk helemaal te kunnen overgeven aan dat wat gebeurt, aan het grotere geheel. En als we dat doen, merken we dat we die stap vooruit gewoon maken.
      Hartelijke groet, Bob

       

Reageren: what's on your mind?

 
