RSS

Droom en Poetin opnieuw vertaald (toespraak 4 dec.)

10 Dec
engelse vlag

ENGLISH

I had a dream…

Nee, dit keer niet een citaat van Martin Luther King. Afgelopen week had ik in werkelijkheid een steeds door ontwaken onderbroken droom die ook telkens weer verder ging zodra ik weer in slaap viel. En je mag het raar vinden, het speelde zich af in Rusland met Vladimir Poetin in de hoofdrol. We keken, we spraken en zagen de wereld zoals deze is, zoals deze was en zoals deze zou kunnen worden. Ik voelde zijn limieten, opgelegd door de buitenwereld, maar ook een bepaalde zelfverzekerdheid omdat hij het totale overzicht heeft op de gebeurtenissen in de wereld. Veel meer dan de andere leiders die bezig zijn op een lage frequentie waar macht en geld de leidraad is. Zou inderdaad Edgar Cayce opnieuw gelijk gaan krijgen nadat hij ooit voorspelde dat de veranderingen in de wereld uit Rusland vandaan gaan komen?  Ik zag het vrij helder in die droom; het zou zomaar kunnen…

Bijna bizar, want ik voelde een gelijkgestemdheid, vertrouwdheid en gedeelde kennis uit een ver verleden. Wellicht, zo dacht ik, heb ik daarom wel in mijn eigen grijze verleden een tijd Russisch gestudeerd zonder dat ik daar destijds een rationele verklaring voor had. Het leek toen weer één van mijn vele educatieve zijsprongen. Dat is vreemd wakker worden kan ik je melden, zeker wanneer je je voeten op de koude vloer neerzet om over te gaan tot de orde van de dag.

Putin 4 dec

Photo: Presidential Press and Information Office

Maar wat er blijkbaar gebeurde was dat het mij direct aanzette tot het lezen van een andere toespraak van Poetin, welke hij hield op 4 december jl., een soort State of the Union. En omdat ik wederom tijdens het lezen ontdekte dat hij de zaken benoemt op een manier die we in het westen niet zullen tegenkomen, ben ik maar weer gaan vertalen voor iedereen die moeite heeft met de Engelse of de Russische taal. Dit keer geen 44 pagina’s, maar ‘slechts’ 20. En hiermee is toegankelijk gemaakt wat hij met betrekking tot zijn binnenlandse, maar ook wereldse politiek in de komende jaren te melden heeft.

Ik haal er alvast een paar stukjes uit die mij opnieuw, net als in de vorige Valdai-toespraak opvielen:
[“…dat de Krim, de oude Korsun of Chersonesus en Sebastopol een onschatbare beschaving is en zelfs een sacrale betekenis hebben voor Rusland, zoals de Tempelberg in Jeruzalem voor de volgelingen van de Islam en het jodendom….”]

Dit jaar zijn we geconfronteerd met beproevingen die alleen een volwassen, een verenigde natie en een echt soevereine en sterke staat kan weerstaan. Rusland heeft bewezen dat het zijn landgenoten kan beschermen en waarheid en eerlijkheid kan verdedigen.”

Jammer natuurlijk dat ze om politieke redenen niet in staat zijn om de mensen uit Oekraïne te beschermen, want elke poging daartoe zal onmiddellijk leiden tot het ontketenen van de derde Wereldoorlog. Hoe vaak hebben we de afgelopen tijd al niet in de propagandistische mainstream media kunnen lezen dat er continu oorlogshandelingen naar Oekraïne vanuit Rusland worden waargenomen? Dat zouden ze willen, want dan hebben ze hun oorlog die er blijkbaar nog steeds moet komen.

Trouwens, hoe mooi zou het zijn wanneer onze Minister-President zoiets zou roepen en zijn landgenoten en de werkelijke ‘waarheid’ zou ‘verdedigen’ tegen de inhumane, oorlogszuchtige en imperialistische politiek van de VS, in plaats van er slaafs achteraan te hobbelen en het Nederlandse volk op dezelfde manier te verkopen door zeer ondemocratisch diezelfde politiek te voeren?

Poetin vervolgt: “Zoals ik al zei, in het geval van de overeenkomst tussen Oekraïne en de Europese Unie, was er helemaal geen dialoog. We kregen te horen dat het niet onze zaak was, of om het simpel te zeggen, er werd ons verteld weg te gaan.”

En: “Er ligt ook nog een vraag met betrekking tot het ‘waarom’ dit alles gebeurde in Oekraïne? Wat was het doel van de overheidscoup? Waarom schieten en blijven schieten en doorgaan met het doden van mensen? In feite werden de economie, de financiën en de sociale sector vernietigd en het land geruïneerd. Wat Oekraïne momenteel nodig heeft, is economische hulp bij de uitvoering van hervormingen, geen bekrompen politiek en pompeuze loze beloften. Echter, onze westerse collega’s lijken niet te popelen om dergelijke bijstand te verlenen, terwijl de autoriteiten in Kiev niet bereid zijn om de uitdagingen aan te pakken waarmee hun volk wordt geconfronteerd.”

Nog een stukje, waaruit opnieuw blijkt dat hij weet dat de elite aan de touwtjes trekken:

“Hoe is de dialoog over dit onderwerp (de associatieovereenkomst tussen Oekraïne en de Europese Unie, red.) begonnen tussen Rusland en zijn Amerikaanse en Europese partners? Ik noemde onze Amerikaanse vrienden met een reden, omdat ze altijd de betrekkingen tussen Rusland en hun buurlanden beïnvloeden, openlijk of achter de schermen. Soms is het zelfs onduidelijk met wie we moeten praten: met de regeringen van bepaalde landen of rechtstreeks met hun Amerikaanse clientèle en sponsors.”

Zeer opmerkelijk is dat waar de elite juist een agenda uitrolt die tot een grote bevolkingsreductie moet leiden, Poetin juist het bevolkingspercentage heeft zien groeien en hier ook voor de toekomst juist rekening mee wil houden.

In zijn toespraak richt hij zich tot alle collega’s en landgenoten om de komende jaren beleid te creëren en uit te voeren dat de economische autonomie aan verbeteringen onderwerpt, zodat de afhankelijkheid van de overige landen (zoals het sanctiebeleid) Rusland niet meer kan bedreigen.

“Ik herhaal dat Rusland open staat voor de wereld, voor samenwerking, voor buitenlandse investeringen en voor gezamenlijke projecten zal zijn. Maar we moeten vooral zien dat onze ontwikkeling vooral afhankelijk is van onszelf.”

Over het sociale aspect van de samenleving zegt hij onder andere:

Russia: Roman-Petushkov-celebrates-his-gold-medal

Russia: Roman Petushkov celebrates his gold medal

“De Olympische Winterspelen 2014 in Sochi speelden een enorme rol in het bevorderen van een gezonde levensstijl. Nogmaals, ik zou graag onze Olympiërs feliciteren met hun succes.
Uiteraard gaan de lovende woorden naar de Paralympische atleten. Vrienden, jullie zijn de ware helden van Rusland geworden. Grotendeels dankzij u, de houding ten opzichte van mensen met een handicap hebben een dramatische verandering ondergaan. Ik ben ervan overtuigd dat onze samenleving echt verenigd zal worden als we gelijke kansen bieden aan iedereen.
Overheidsprogramma’s moeten maatregelen nemen om de beroepsopleiding en de kansen op werk voor mensen met een handicap te vergroten en voor het creëren van een obstakelvrije omgeving op alle levensgebieden. Ik stel voor het Toegankelijk Milieu-programma uit te breiden tot 2020. We moeten ook een moderne binnenlandse industrie creëren om producten te vervaardigen voor mensen met een handicap, met inbegrip van apparatuur voor fysiotherapie en revalidatie.”

En ook spreekt Poetin onder andere over de rol van hoogbegaafde kinderen die uit de buitengebieden komen of opgroeien in minder welgestelde gezinnen en dat zij gelijke kansen moeten krijgen om zich te ontwikkelen ten bate van de nieuwe technologie in de toekomst voor eigen land maar ook voor de wereld.
Ik stop hier met citeren, want ik zou zeggen: lees ook deze hele toespraak en oordeel zelf.

Nogmaals, goede en volledige informatie is noodzakelijk om een gezonde samenleving te creëren. En je mag je hierbij afvragen wie er nou eigenlijk belangen heeft om dit niet te willen en vooral waarom dan niet…

© Irma Schiffers

Alle artikelen op deze site worden belangeloos geschreven ten bate van ‘humanity’ en mogen gerepubliceerd en gedeeld worden, mits voorzien van bronvermelding

 

Dit artikel is gerepubliceerd op ‘Gewoon-nieuws’

 
11 reacties

Geplaatst door op december 10, 2014 in Maatschappij, Opinie, Politiek, Rusland, Vladimir Putin

 

Tags: , , , , , ,

11 Reacties op “Droom en Poetin opnieuw vertaald (toespraak 4 dec.)

  1. alienfocus

    december 10, 2014 at 4:36 pm

     
  2. kristallijnenpoort

    december 10, 2014 at 4:59 pm

    Dit is op kristallijnenpoort herblogd.

     
  3. Dick

    december 10, 2014 at 6:24 pm

    Uiteraard gedeeld en ik weet zeker dat het dan weer gedeeld word.

     
  4. pietje

    december 10, 2014 at 9:32 pm

    ik geloof in Edgar cayce en geloof ook in jouw dromen ! Poetin is niet slecht maar Amerika wil wel dat we slecht over hem denken. Amerika is een misdadiger! Ik geloof in de eerlijkheid van Poetin en de ‘mensen’ die hem helpen ! Of buitenaardsen !

     
  5. JM

    december 10, 2014 at 10:39 pm

    Ik denk dat ik in Rusland wil gaan wonen.

     
    • irma2014

      december 10, 2014 at 10:42 pm

      Daar denk ik zelf ook weleens over :-)

       
      • Elisabeth

        december 11, 2014 at 8:19 pm

        Irma, ik kan me er iets bij voorstellen. Maar is wel erg ver weg, hoor. We kunnen je hier niet missen !!!
        Elisabeth

         
  6. Helena

    december 11, 2014 at 12:17 am

    Weer een huzarenstuk!
    Ik zie Poetin als een soort Aikido-meester; hij is in staat om de (negatieve) energie die uit het Westen komt, met open armen te ontvangen en om te vormen tot positieve, constructieve plannen ten voordele van Rusland. Subliem, maar tegelijkertijd o zo logisch.
    En………van Poetins aanpak, duidelijk en doortastend, met het oog op onafhankelijkheid (=vrijheid), verantwoordelijkheid, samenwerking en respect in alle lagen, kunnen wij hier momenteel inderdaad alleen nog maar………..dromen.
    Bedankt voor jouw niet aflatende inzet, en natuurlijk deel ik dit!

     
  7. Gerard

    december 11, 2014 at 5:36 pm

    Een Uitstekend vertaalde toespraak van President Vladimir Poetin, het begint er heel sterk op te lijken dat HIJ zo,n beetje de enigste nog is met realiteitszin waar de rest, corrupt, fascistisch en behept met alle tekortkomingen die er maar zijn. Dat voorspelt dan ook heel weinig goeds voor de nabije toekomst hier in europa en verder weg. Want de geschiedenis heeft meermaals uitgewezen dat wanneer je eindeloos achter de verkeerde aan blijft lopen het goed fout gaat met alle gevolgen vandien.

     
    • irma2014

      december 12, 2014 at 9:04 pm

      En daar begint het ook op te lijken inderdaad. Jammer dat het volk het niet heeft kunnen voorkomen, het is namelijk ongemakkelijk wakker worden op deze manier!

       

Reageren: what's on your mind?

 
