RSS

Demonstratie Break the system + Update

26 Jan

In navolging van collega-site Lang Leve Europa wil ik ook nog even herinneren aan de demonstratie morgen in Den Haag, georganiseerd door Break the System.

In een eerder artikel wees ik er ook al op dat je je niet moet laten meeslepen door figuren die speciaal zijn ingehuurd om de boel te laten escaleren, hoe moeilijk dat ook is.

De site van Lang Leve Europa waarschuwt hier ook terecht voor vandaag en legt uit hoe dat in zijn werk gaat.

De demonstratie begint om 11.00 uur morgen op het Malieveld in Den Haag en als het mee zit kun je de live-stream volgen via de site van Break the System.

Break the systemZe hebben ook een facebook pagina.

Voor iedereen die daarheen gaat, take care! Laat je niet uit de tent lokken want tenslotte is het allemaal al genoeg verziekt.

Succes en laten we hopen op een nieuwe toekomst waarin weer plaats is voor sociale waarden en menselijkheid!

 

Update 27 januari 2015: Dit is duidelijk niet de manier gebleken, gezien de lage opkomst en de confrontatie met de politie. Zie hier het commentaar van ‘Break the System

Zie reactie van Ilse en Veronika onder dit artikel. Zij waren erbij.

Wat kun je zelf doen? Lees dit interessante artikel op Lang Leve Europa!

 

 

 

 

 
7 reacties

Geplaatst door op januari 26, 2015 in Uncategorized

 

7 Reacties op “Demonstratie Break the system + Update

  1. JanmetdePet

    januari 27, 2015 at 12:47 pm

    Petje af voor dit initiatief. Hard nodig!

     
  2. Ilse Lichthart

    januari 27, 2015 at 7:39 pm

    Hallo Irma Ondanks de afspraken en waarschuwingen zijn een hoop mensen er toch nog in gestonken. Een vlotte jongeman kwam opeens het podium op en zei “waar blijven jullie nou, ik sta al die tijd op het Binnenhof te wachten. Iedereen moet het zelf weten, ik zeg helemaal niks maar ik ga weer naar het Binnenhof”. En wat denk je dat mensen doen? Juist! Op een groepje na toch daar heen met alle gevolgen van dien die je op internet kunt lezen. Jammer, het begon best goed, daarna de afgang. Wat toch wel tegen viel was de opkomst. Mensen klagen massaal maar gaan er dan niet voor. Als je moet werken dan probeer je vrij te krijgen denk ik dan. Enfin, ben benieuwd of er nog een vervolg komt. Groetjes Ilse

     
    • Irma Schiffers

      januari 27, 2015 at 7:49 pm

      Hoi Ilse, ik denk dat NL niet zo’n demonstratieland is als bijvoorbeeld Duitsland. Het is inderdaad heel erg jammer dat het zo verlopen is, maar we zagen dat toch een beetje aankomen! Er zijn diverse initiatieven momenteel die de ronde doen vanuit diverse groepen en lagen van de bevolking en het systeem is toch al heel erg ‘ziek’ (internationaal), dus ook die zullen hun vruchten wel gaan afwerpen. Alles kost tijd. Met ‘de rede’ is heel veel op te lossen en dat zal ook wel gaan gebeuren. Het jaar is nog maar net begonnen, dus we gaan het zien. Als er zoveel politie rondloopt (en/of ME) wekt dat al snel ook agressie op en daarmee komen we niet verder. Er is al genoeg agressie in de wereld waar we juist tegen willen vechten. Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat. We gaan het allemaal zien!

       
  3. Veronika

    januari 28, 2015 at 8:08 am

    Dat er “geknokt” zou gaan worden was bekend, kennelijk ook bij de politie gezien de buitenproportionele aanwezigheid. Ik ken mensen die vanwege deze voorkennis besloten hebben niet te gaan. Dat is jammer.
    Ik ben het deels met Ilse eens…jammer dat het zo gelopen is. Maar ook begrijpelijk.
    Ook voordat deze jongeman op het podium verscheen voelde ik, staande op het Malieveld, de onvrede groeien onder de mensen om me heen: er gebéurt niets door hier te staan, er moet méér gebeuren. Wat doe ik hier?
    Dat is ook de reden dat ik zelf ook ben gaan lopen…én om te kijken wat er zou gaan gebeuren. Dit is mijn relaas van de demonstratie die ik je gisteravond via sms stuurde Irma:
    Het was een magere opkomst bij Break the System vandaag. Er waren een aantal sprekers en een rapper die de boel op een mooie manier tot leven bracht. Een aantal sprekers hadden steekhoudende zaken te melden, veel ook niet. Op een gegeven moment nam iemand het woord om iedereen op te roepen naar het binnenhof te gaan. Veel mensen gaven gehoor aan de oproep, waaronder ik. We werden echter vlak buiten het Malieveld tegengehouden door een buitenproportionele versperring van ME, bereden politie en bewapende agenten (revolvers en wapenstokken). Toen de mensenmassa via een andere straat toch langs de politie probeerde te komen kwamen ze pas écht in actie. Er waren echt belachelijk veel politielui ineens. Mensen waren verontwaardigd want het was een vreedzaam protest. Er waren mensen die in discussie gingen, boos werden en soms ook ongenuanceerd grof.
    Toen werd de sfeer echt grimmig. De politie was erg nerveus en gespannen en kwamen meteen in actie. ME busjes tussen de mensen, er werd geduwd en getrokken en met wapenstokken gezwaaid. En toen daar tegen geprotesteerd werd door de demonstranten werd er hier en daar flink gemept en gechargeerd met paarden. Toen vormde de ME een 2man dik kordon van schilden en hebben ze ons teruggedrongen naar het Malieveld. Behoorlijk intimiderend. Toen ze gingen meppen ben ik weggegaan. Geen zin in klappen en niet het soort protest waar ik voor kwam.
    Op het binnenhof zelf schijnt het ook mis te zijn gegaan. Daar hadden zich wat mensen verzameld, maar er waren ook klassen met kinderen of jongeren. De ME rukte op en veegde het plein in enkele minuten schoon.
    Ik heb het idee dat de AIVD en de politie hadden volgens mij veel meer demonstranten verwacht en waren voorbereid op harde acties vanuit Break the System en Anonymous.
    Was toch best heftig…op het nieuws is om 18:00 een miniscuul item erover en om 20:00 eenzelfde flard….en dan vooral over de ME acties en niet over de inhoud.
    Verder volgens mij op geen berichtgeving op TV.

    Vooral het grote zwijgen in de nieuwsuitzendingen vind ik opvallend.

     
    • Irma Schiffers

      januari 28, 2015 at 2:48 pm

      De lage opkomst heeft daar zeker mee te maken. Er werd vanuit diverse sites (deed ik zelf ook) gewaarschuwd voor opstanden en rellen. Het vervelende is dat veel mensen een ‘vreedzaam’ afbreken van het systeem willen en dat gaat niet op deze manier vrees ik. Woede en frustratie wordt alleen maar aangewakkerd door overheidsingrijpen. Ook heel begrijpelijk want ze zijn immers stokdoof in Den Haag en dienen alleen nog maar hun eigen belangen. Toch lost dat niets op. Fijn dat je dit wilt delen, Veronika!

       
    • gert

      februari 26, 2015 at 5:19 pm

      Opvallend ?!?! Het is zo ongelofelijk nadrukkelijk aanwezig (de paal boven water), de hoeveelheid (!) en de omvang, dat is niet opvallend het is gruwelijk. Ik denk dat de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn in de media hierover eens uitgehoord zouden moeten worden. Maar een leven duurt lang en als je gewend bent aan de leugen en verder alles afsluit omdat je je makkelijk met tientallen “onschuldige” andere nieuwsitems kunt bezighouden waarom zou je je er dan mee bemoeien… En dat is wat de huidige “mediaman/vrouw” wordt “geleerd”. Doen wat er gezegd wordt. Die mensen beslissen niet meer zelf. Dus ook een Jinek, witteman, tan en meer van dat soort. Omdat nog geen een van hen (positief) over “de andere kant” heeft ge”mediaat” neem ik voor het gemak aan dat die mensen ook in dat schuitje zitten.
      Dat moet veranderen maar daarvoor moet eerst het grote zwijgen worden doorbroken. En daar is Putin druk mee bezig (en meer grote beslissers) dus ik heb hoop maar op dit moment is het grote zwijgen een feit als een zwerende vinger. Dat klopt.

       
  4. Jan Johan

    februari 26, 2015 at 6:29 am

    Dit is volgens mij niet echt een succes geweest achteraf. Wel een prachtig initiatief natuurlijk, hoop dat ze snel weer iets nieuws bedenken!

     

Reageren: what's on your mind?

 
